FIN
Näytä Poimuri

Poimurin avulla saat lisätietoa eläkeikäisten liikunnasta sähköpostiisi.

Lajimaatti
Klikkaapa yllä olevaa banneria, niin Lajimaatti auttaa oman lajin etsimisessä.

Lisätietoa

Eläkeikäisten ohjatuista tunneista vastaa urheiluseura Tapanilan Erä. Valittavanasi on kertamaksu- ja kausiluonteisia kursseja.

Lisätietoa lajeista, hinnoista, ilmoittautumisesta ym. saat urheiluseuran numerosta 029 193 4200 tai nettisivuilta


Linkkejä

Urheiluseura Tapanilan Erä
Sisäänkäynnit
Liikuntasali 1
Liikuntasali 2
Liikuntasali 3
Liikuntasali 4
Studio

Eläkeläisten tuntien sisältökuvaukset

Senioreille suunnatut ohjatut liikuntatunnit järjestää tiloissamme urheiluseura Tapanilan Erä. Erän harrasteliikunta-aikataulun löydät täältä. Ilmoittaudu tunneille Erän toimistoon numeroon: 029 1934 200. 


Asahi

Terveysliikuntajärjestelmä, jossa yhdistyvät sekä itämaisen että länsimaisen terveysliiikunnan parhaat perinteet. Liikkeissä koko keho avataan systemaattisesti niskoista nilkkoihin. Asahissa tehtävät liikkeet ovat yksinkertaisia, rauhallisia ja pehmeitä ja ne tehdään hengityksen tahdissa. Asahi-terveysliikunta on tarkoitettu ennaltaehkäiseväksi sekä jo syntyneitä ongelmia hoitavaksi.

Astangajooga

Astangajooga on dynaaminen joogamuoto, joka eroaa muista joogalajeista sillä että se keskittyy samanlaisena toistuvien liikesarjojen suorittamiseen hengityksen tahdissa. Liikesarjojen lisäksi tärkeitä ovat siis hengitysharjoitukset. Astangajooga kehittää joustavuutta, joka mahdollistaa yhä vaativampien liikkeiden harjoittamisen. Keho venyy ja voimistuu.

Hyvän olon tunti (venyttely/ chiball)

Kehonhuoltotunti, joka sopii kaikille. Tunnit vuorottelevat venyttelyn ja chiball-tuntien kesken. Venyttelytunneilla pieni alkuverryttely, jonka jälkeen siirrytään venyttelyyn. Venyttelyissä käydään koko keho läpi huolellisesti ja poistetaan lihaskireyksiä. Chiball-tunti etenee samalla tavalla, mutta liikkeitä on tehostamassa chiball-aromaterapiapallo. Tunti sopii kaikille!

Pilates

Pilates on kehonhallintaa, jonka avulla lisätään voimaa ja kestävyyttä vartaloon. Pilates keskittyy keskivartalon hallintaan ja kehon syvien lihasten vahvistamiseen.

Tanssilliset tunnit

Bailatino

Tanssin ystäville rentoa ja vauhdikasta tanssia lattarirytmein. Tämä tunti ei vaadi aikaisempaa tanssikokemusta. Tunneilla tulevat tutuiksi mm. salsa, samba, merenque. Tällä tunnilla askeleet muuttuvat tanssiksi!

Lihaskuntoa ja kestävyyttä

Kiertoharjoittelu (kuntopiiri)

Kiertoharjoittelutunti on ohjattua kuntosaliharjoittelua. Tässä harjoittelumuodossa yhdistyvät sekä lihaskunto että aerobinen harjoittelu. Tunti alkaa yhteisellä alkuverryttelyllä, jossa lämmitellään keho liikkeelle. Jokaisessa laitteessa/ suorituspaikassa harjoitellaan noin minuutin ajan, jonka jälkeen kaikki vaihtavat samanaikaisesti seuraavaan harjoituspaikkaan/ laitteeseen. 

Kokonaisvaltainen harjoitus, jossa jokainen voi liikkua oman kunnon mukaan. Tunti päättyy ohjattuun loppuvenyttelyyn. Tämä harjoitusmuoto on saanut paljon kiitosta viime vuonna eläkeikäisten keskuudessa. Yleinen huomio on ollut, että kunto on kasvanut roimasti perinteiseen kuntosaliharjoitteluun verrattuna. Tervetuloa mukaan.

Kuntojumppa

Tämä jumppa tarjoaa voimistelun ystäville mukavaa ja monipuolista liikuntaa. Jumpassa on paljon vaikutteita voimistelun puolelta. Alkuverryttely/ aerobinen osuus kestää noin 30 minuuttia, erilaisten askelten tahdittamana. Lihaskunto-osuudessa käydään monipuolisesti läpi kaikki eri lihasryhmät. Joskus lihaskuntoa voidaan tehostaa pienillä painoilla, kuminauhoilla tai kepeillä. Tunti päättyy rauhallisiin venytyksiin.

Teemajumppa

Tunti sopii naisille ja miehille. Tämä on monipuolinen tuntikokonaisuus, jossa on jokaiselle jotakin. Tunneilla keskitytään lihasvoiman kehittämiseen painoja apuna käyttäen. Painot jokainen voi valita oman kunnon mukaan tai vaikka aluksi tehdä liikkeet ilman painoja. Tasapainoharjoittelu on mukana jokaisella tunnilla! Hyvä apuväline on jättipallo, joka tulee tutuksi tuntien aikana.

Tunnit ovat monipuolisia ja välineitä käytetään paljon: mm. voimatankoja, käsipainoja, jättipalloja, keppejä, kuminauhoja ja step-lautoja. Tunneilla teemana myös bailatinofitness, jossa yhdistyvät tanssi ja lihaskunto. Hyvin kokonaisvaltainen tunti, jossa lihasvoima kasvaa ja tasapaino kehittyy!

Voimatreeni

Voimatreeni sopii naisille ja miehille. Tunnilla keskitytään lihasten vahvistamiseen. Tunti sisältää lyhyen ja yksinkertaisen alkulämmittelyn, joka ei sisällä askelsarjoja. Tämän jälkeen siirrytään lihaskunto-osuuteen, jossa käytetään kahvakuulia, voimatankoja ja levypainotankoja. Tunti päätetään venyttelyyn.


Senioriharrastajat esittäytyvät

Asahi

Asahi: Marjatta Väisänen, 63 vuotta

1. Mikä lajisi treeneissä on parasta?

Oikeus keskittyä omaan kehoon ja mieleen, kehon lämpö nousee ja olo paranee ilman että hengästyt, pystyt nauttimaan liikesarjoista.

2. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Henkilöille, jotka eivät ole paljon liikkuneet, ei tarvitse jännittää vaikeita liikesarjoja eikä hengästymistä. Asahi sopii erinomaisesti tuki- ja liikuntaelinten kivuista tai jäykkyydestä kärsiville.
3. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Ainoa vaatimus on että jaksat seistä tunnin.


Bailatino

Bailatino: Sirkku Zonzi, 70 vuotta

1. Mikä lajisi treeneissä on parasta?

Tosi reipas liikunta musiikin mukana hyvässä seurassa.

2. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Joka pitää musiikin mukana liikkumisesta ja haluaa kuntoilla hauskasti.

3. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Että hän pitää liikunnasta musiikin tahdissa.


Pilates

Pilates: Anneli Suotsalo, 69 vuotta

1. Mikä lajisi treeneissä on parasta?

Pilates on auttanut pitämään helposti oireilevan selkäni kunnossa. Sen verran pitää keskittyä, että mielikin pääsee vapaaksi muista ajatuksista ja rentoutuu. Liikkeet tehdään usein pieni pilke silmäkulmassa, ei se mitään liian vakavaa suorittamista ole! Tasoryhmistä löytyy jokaiselle sopiva.

2. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Sopii kaikille, jotka pitävät rauhallisista liikkeistä. Vahvistaa etenkin syviä vatsalihaksia ja selkää, ei hypitä eikä pompita.

3. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Hiukan keskittymistä.


Hyvänolontunti
Hyvän olon tunti: Päivi Toikkanen, 67 vuotta

1. Mikä lajisi treeneissä on parasta?
Laji antaa nimensä mukaisesti todella hyvän olon. Ei tarvitse revitellä eikä rähkiä, vaan liikunta on lempeää ja rauhallista mutta silti aina tunnin jälkeen tietää todella jotain tehneensä. Ilman loistavia ohjaajia tätä ei tietysti tapahtuisi.

2. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Laji sopii ihan jokaiselle kuntoon katsomatta.

3. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Laji ei vaadi mitään erityistä.


Kiertoharjoittelu

Kiertoharjoittelu: Esa Nick, 67 vuotta

1. Mikä lajisi treeneissä on parasta?

Liikuntatunnit ovat asiantuntevasti ohjattuja ja niillä harjoitetaan kehon kaikkia osia, myös nostetaan pulssia. Oman kunnon vaihdellessa voi tehdä liikkeitä vointinsa mukaan. Eritasoiset harrastajat voivat olla samassa ryhmässä. Harjoituksen jälkeen tuntee liikkuneensa ja mielialakin on korkealla.

2. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Laji sopii kaikille eläkeikäisille, sekä miehille että naisille. Jos henkilöllä on sairauksia hänen täytyy keskustella niiden mahdollisesti aiheuttamista liikuntarajoituksista hoitavan lääkärinsä kanssa.

3. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Harjoituksissa on käytävä säännöllisesti. Koska liikunta tapahtuu ryhmässä, on sopeuduttava ohjaajan laatiman tunnin sisältöön ja keskityttävä liikkeiden suorittamiseen.


Teemajumppa
Teemajumppa: Kaisa Mattila, 67 vuotta
1. Mikä lajisi treeneissä on parasta?

Ehdottomasti innostavat, kannustavat ja vaativatkin ohjaajat. Ohjelma vaihtuu kahden kerran jälkeen joten olemme kokeilleet eri välineitä ja lajeja monipuolisesti. Kukin saa osallistua kuntonsa ja taitojensa mukaan.
Ja aivoakin voi virkistää kun yrittää kääntyä oikeaan suuntaan ja pysyy tahdissa mukana.

2. Millaisille henkilöille harrastamasi laji sopii?
Sopii hyvin kaikille, jotka ovat edes vähän harrastaneet liikuntaa.
Tahti on välillä melko reipas, mutta kaiken voi sopeuttaa omien taitojen ja kunnon mukaan.

3. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Kuten liikunnassa yleensäkin tärkein askel on aloittaminen ja sitten se säännöllinen osallistuminen.


Voimatreeni

Voimatreeni: Aila Hillberg-Viljanen, 65 vuotta

1. Mikä lajisi treeneissä on parasta?

Lihaskunnon ylläpito. Oivallisten ja kannustavien ohjaajien ansiosta jaksaa puristaa itsestään harjoituksen aikana viimeisetkin voimanrippeet.

2. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Lähes kaikille ja lajissa pääsee halutessaan kokeilemaan omia rajoja. 

3. Mitä lajisi vaatii harrastajalta?
Rohkeutta tulla kokeilemaan aluksi kevyillä painoilla ja voi sitten lisätä voimien mukaan.