FIN
Näytä Poimuri

Poimurin avulla voit pyytää lisätietoa lajista sähköpostiisi.

Lajimaatti
Eikö tämä olekaan sinun lajisi? Klikkaapa yllä olevaa banneria, niin Lajimaatti auttaa etsimisessä


Lisää kuvia MosaGymin FB-sivulla.

Katso yllä olevasta bannerista panoramanäkymä kuntosalille.


Linkkejä

MosaGym-kuntosali

Tapanilan Urheilukeskuksen MosaGym tarjoaa kuntosaliharjoitteluun loistavat olosuhteet. Lajinomaisten, haluttaessa ohjattujen voimaharjoitteiden lisäksi myös muut tukitoimet, kuten aerobiset palvelut, ovat nekin kätevästi käytettävissä.


Kuntosaliharjoittelu

Kuntosaliharjoittelu kuului aiemmin lähes yksinomaan voimailijoiden harjoitteluun. Sittemmin lähes kaikkien muidenkin urheilijoiden harjoitusohjelmaan on sisällytetty voimaosioita, ja nykyisin harrastus on erityisen suosittua tavallisten kunnon kohottajien keskuudessa.

Perinteisimmät kuntosalivälineet ovat vapaat painot ja käsipainot. Kaikkia lihasryhmiä pystytään hyvin harjoittamaan vapailla painoilla, mutta niiden ohella kuntosaleilta löytyy yleensä kokoelma erilaisia laitteita. 

Tärkeä osa turvallista harjoittelua ovat oikeat liikesarjat ja toistomäärät, joiden varmentamisessa auttaa osaava kuntosalihenkilökunta.

Tapanilan Urheilukeskuksessa voi kuntosalilla lihaskunnon lisäksi harjoittaa myös aerobista kuntoa hyödyntämällä laajaa laji- ja palveluvalikoimaa.


Harrastajaprofiili/ Annevi Monto

1. Nimi, ikä, laji?
Annevi Monto, 21, kuntosali.

2. Kuinka kauan olet harrastanut kuntosalilla treenaamista?
Ensimmäinen käyntini kuntosalilla oli noin 15-vuotiaana koulun liikuntatunnilla. Lukion ajan kävin kuntosalilla ilman mitään suurempia tavoitteita. Salilla käyminen oli epäsäännöllistä ja enemmänkin kevyttä hikoilua ja mielen virkistämistä. Vasta viimeisen reilun vuoden ajan olen käynyt salilla paljon intensiivisemmin ja sen myötä myös harjoittelustani on tullut paljon tavoitteellisempaa.

3. Kuinka usein käyt salilla?
Kuntosalilla treenaaminen on minulle oikea laji. Itseni haastaminen, omien rajojeni ylittäminen ja siitä koituva onnistumisen tunne ovat asioita, jotka tekevät juuri salilla treenaamisesta upeaa. Kun kunto ja oma fysiikka kasvavat, on myös olo virkeä ja jaksaa paremmin. Suunnittelen treenini niin, että treenaan vain muutaman lihasryhmän kerralla ja jalat kokonaan omana treeninään. Kaiken kaikkiaan treenikertoja tulee salilla siis neljä viikossa.

4. Onko sinulla muita liikuntaharrastuksia?
Harrastan ratsastusta muutaman kerran viikossa. Viikkoni kuuluu myös aerobista liikuntaa, mikä yleensä on palauttavaa lenkkeilyä. Liikuntaa tulee siis harrastettua lähes päivittäin. Yhden päivän viikosta pyhitän kuitenkin aina täysin laiskottelulle ja välillä saatan pitää kokonaisen viikon taukoa kaikesta raskaammasta liikunnasta. Olen myös aikaisemmin käynyt erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla ja kuntonyrkkeilyssä, mutta nyt salitreeni on vienyt voiton.

5. Onko sinulla (kisa)tavoitteita tms., joita varten treenaat?
Tällä hetkellä minulla ei ole mitään kisatavoitteita treenini suhteen. En kuitenkaan poissulje ajatusta täysin, sillä kuntoni ja fysiikkani kehittyessä voisi jokin kisatavoite ollakin paikallaan. Tämä ei kuitenkaan vielä tällä hetkellä ole ajankohtaista, sillä haluan kehittää kuntoani rauhassa.

6. Mikä kuntosalitreenissä on parasta?
Kuntosalilla treenaaminen antaa minulle hyvän ja energisen olon. Asetan itselleni aina realistiset tavoitteet, jotka ovat juuri minulle sopivalla treenillä saavutettavissa. Tavoitteena voi toimia suuremmat painot tai kenties jokin haastavampi fysiikkaa vaativa raskas liike. Se onnistumisen tunne, joka syntyy treenin luistaessa ja tavoitteiden saavutettaessa, on upea ja se antaa lisää motivaatiota uusiin haasteisiin.

Toki välillä tulee myös takapakkia ja treeni tuntuu jymähtäneen kokonaan paikoilleen, mutta se kuuluu täysin asiaan. Välillä täytyykin muistaa pitää taukoa treenaamisesta!

7. Millaiselle henkilölle harrastamasi laji sopii?
Kuntosalilla treenaaminen sopii kaikenikäisille. Salilla voi treenata niin nuoret kuin vanhemmatkin kunnosta riippumatta. Kuntosalilla treenaamisen motiivina voi olla lihasten kasvattaminen, kiinteytyminen tai vaikkapa kunnon kohentaminen. Salille mahtuu kaikenlaisia ihmisiä ja juuri se tekeekin ympäristöstä mieluisan ja rennon. Salilla on myös osaava henkilökunta ja esimerkiksi laitteiden käytössä ja liikkeiden opastuksessa ohjaajat neuvovat aina mielellään. Myös erilaiset kuntosaliohjelmat ja niihin saatava opastus ovat mahdollisia. Kuntosalilla treenaaminen sopiikin mielestäni siis kenelle tahansa.

8. Mitä kuntosalitreeni vaatii harrastajalta?
Harrastajalta kuntosalitreeni vaatii päättäväisyyttä, oma-aloitteisuutta sekä positiivista asennetta liikuntaan. On osattava antaa itsestään kaikki irti ja kokeiltava omia rajojaan, mutta rauhallisesti edeten niin, että vammoilta vältytään. Treenaaminen vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Vain siten voidaan taata parhaimmat tulokset.

Apua on saatavilla kanssatreenaajilta, kuntosalinohjaajilta sekä tietenkin on mahdollista ottaa myös henkilökohtainen personal trainer, jonka avulla treenaaminen edistyy varmasti ja turvallisin keinoin. Jotta voidaan kehittää oikeanlainen ohjelma, on harrastajan mietittävä, mikä hänen tavoitteensa on ja aloittelijan kannattaa ehdottomasti kääntyä ohjaajan puoleen.

On myös osattava palkita itseään hyvistä treeneistä ja kasvattaa motivaatiota aina itselle parhaimmilla keinoilla. Näin treeni ei lopahda vastoinkäymisiin. Kuntosalitreeni vaatii asennettä ja kykyä kuunnella omaa kehoaan.